Onze school

Wij gebruiken B6 - 4all om leerlingen positief over zichzelf en anderen te laten denken en gedragsverwachtingen duidelijk te maken. B6 - 4 all: ‘goed gedrag kun je leren’. Onze leerlingen leren om grenzen te stellen en verantwoordelijk te zijn voor wat ze doen. Dit doen wij met respect naar elkaar toe. Juist in contact met elkaar, haal je het beste uit jezelf. Wij werken handelings- en opbrengstgericht en hanteren hierbij een duidelijke structuur. Deze structuur is door de hele school zichtbaar. We bereiden onze leerlingen voor op kennis en vaardigheden die ze in de toekomst nodig zullen hebben. De kwaliteit van onze school is om te starten vanuit de basiskwaliteit. Wij verstaan hieronder de vakgebieden taal, lezen en rekenen maar evenzo de voorwaarden om zelfstandig te kunnen leren. Daarnaast vinden wij samenwerken belangrijk. Dit doen wij met collega’s, kinderen en ouders.

Waarden

De school heeft zes waarden geformuleerd, die als basis gelden voor de ontwikkeling van vaardigheden van zowel de kinderen als medewerkers. Deze waarden geven een duidelijk beeld van wat De Wereldboom verstaat onder goed onderwijs en wat zij verwacht van medewerkers en ouders die kiezen voor onze school. De waarden geven weer wat ons met elkaar verbindt en geven richting aan de verdere ontwikkeling van de school.

1: Groeigericht

Wij werken aan persoonlijke groei. Dit op zowel cognitief als op pedagogisch gebied. Ieder kind kan groeien binnen zijn eigen mogelijkheden. Daarbij hebben wij hoge maar realistische verwachtingen van kinderen.

2: Samen vieren

De Wereldboom werkt vanuit de katholieke identiteit. Wij staan stil bij de katholieke feesten, zoals Kerst, Carnaval en Pasen. Daarnaast vinden wij het belangrijk om samen met ouders en leerlingen sfeer en beleving te geven aan de basisschoolperiode. Dit doen wij door aandacht te geven aan succes, maar ook door samen te komen en de Wereldboom tradities in ere te houden, bijvoorbeeld het pleinfeest en de Podiummiddag.

3: Plezier

Wij willen dat leerlingen met plezier naar school gaan en dat er vanuit een positieve en plezierige houding wordt geleerd. Plezier betekent niet alleen leuke dingen doen, maar betekent dat je met een fijn gevoel nieuwe vaardigheden en kennis tot je neemt.

4: Verantwoordelijkheid

Er wordt gewerkt aan het geven, nemen en voelen van verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling, de ontwikkeling van de school als gemeenschap en voor de wereld om ons heen. Dit komt tot uiting door stil te staan bij verdrietige en blije situaties, door te zorgen voor elkaar en door het helpen en ondersteunen van elkaar. Wij proberen de leerlingen onderdeel te laten zijn van hun eigen (leer)proces. Leerlingen zijn hiervoor medeverantwoordelijk.

5: Structuur

De Wereldboom wil kinderen structuur bieden, waardoor wij betrouwbaar en voorspelbaar zijn. Dit betekent dat wij onze werkwijze door de hele school afstemmen en zorgen voor een doorgaande leerlijn. Structuur bieden wij door middel van vaste routines en het formuleren van positieve gedragsverwachtingen. Basisschool De Wereldboom 

6. Betekenisvol

De Wereldboom wil het leren zo betekenisvol mogelijk maken. Dit doen we door het gebruik van verschillende materialen. Tijdens de instructie wordt gebruik gemaakt van concreet materiaal om de instructie te ondersteunen.